Lär dig mer om hur du kan få ditt företag att växa

Här får du värdefulla artiklar skrivna av oss,

för att ge dig insikter som du kan implementera i ditt dagliga arbete.

Detta kan ge dig goda förutsättningar att verkligen få igång tillväxten i ditt företag.

Mobil

Digital närvaro under ledighet

July 04, 20243 min read

Your time to shine!

När semestertiderna närmar sig, är det många företag som drar ner på sin närvaro på sociala medier. Som hantverkare, när du ofta är beroende av direkt kundinteraktion, kan man lätt bli frestad att följa strömmen och ta en paus från annonsering och publicering. 

Men visste du att sommar och jul faktiskt är en guldgruva för att synas och nå nya kunder?

Fler scrollar och färre publicerar

Under semestertider har människor mer ledig tid. Vad händer då? Jo, man umgås med familj och vänner - MEN man scrollar också mer än vanligt. Det är en klassiker varje år att skärmtiderna skjuter i höjden över till exempel sommar och jul. 

Samtidigt är det färre som annonserar och publicerar. Så medan andra företag tar ett steg tillbaka, har du chansen att ta ett steg framåt. 

När flest är på sociala medier, slutar de flesta hantverkare publicera. Så där har du världens chans att synas under omständigheter där dina potentiella kunder är som mest mottagliga, och konkurrensen om deras uppmärksamhet är som lägst. 

Vad ska du publicera i semestertider då? Och hur orkar man vara aktiv på sociala medier när man själv vill ha semester?

Det går att nyttja semestertider, högtider och säsong till din fördel genom att skapa säsongsinnehåll. 

Du kan till exempel dela tips om hur man kan underhålla hemmet under varma sommardagar, hur man bäst undviker frostskador på diverse delar av huset i vintertid, erbjuda sommarkampanjer eller visa inspirerande projekt du har genomfört för dina kunder knutna till en viss säsong. 

Och för att underlätta din närvaro på sociala medier när du själv också kanske vill vara ledig  - se till att schemalägga dina inlägg. Då läggs inläggen upp automatiskt på den dag och tid du ställt in, och du behöver inte känna dig tvungen att vara “fast” i mobilen. 

MEN  - om du schemalägger, se ändå till att du inte missar att interagera och engagera. Det vill säga att du svarar på kommentarer, meddelanden på Messenger eller via DM. Så kolla av mobilen med jämna mellanrum även om du själv har semester! Att visa närvaro och engagemang när någon kommenterar eller skriver bygger förtroende och stärker relationen med dina nuvarande och potentiella kunder.

För att sammanfatta - 

Att fortsätta synas på sociala medier under semestertider är inte bara en smart strategi, vi skulle säga att det är en guldgruva. Medan andra tar ett steg tillbaka, har du möjligheten att kliva fram och fånga uppmärksamheten hos din målgrupp när den är mer aktiv än någonsin.

Så, ta inte semester från att publicera och annonsera på sociala medier! Utan utnyttja semestertider till din fördel istället. 

Vi avslutar med att lista de tre viktigaste anledningarna till att fortsätta annonsera och publicera under ledighet och semestertider: 

  1. Mindre Konkurrens: När andra tar paus minskar konkurrensen om utrymmet i sociala medier-flödena. Detta betyder att dina inlägg och annonser får mer synlighet utan att du behöver öka ditt engagemang eller din budget.

  2. Förändrade Vanor: Människors vanor ändras under sommaren. De kanske inte tittar på TV eller läser tidningar lika mycket, men deras mobiler är nästan alltid i handen. Sociala medier blir därmed en av de främsta källorna till information och underhållning.

  3. Högre Engagemang: Innehåll som är säsongsanpassat eller relaterat till till exempel sommaraktiviteter tenderar att få högre engagemang. Folk är ute efter tips, idéer och erbjudanden kopplat till säsong är alltid populärt.

blog author image

Lotta Langer

VD och Digital strateg

Back to Blog

© Copyright 2024. AdVenture Growth. All rights reserved.